مسابقه سراسری قرائت قرآن و اذان سازمان انرژی اتمی

 و دو خطی پیرامون سازمان انرژي اتمي ايران


یزدفردا "تقوائی:اولين دوره مسابقات سراسري قرائت قرآن و اذان سازمان انر‍ژي اتمي ايران به توليت امور فرهنگي و ستاد اقامه نماز مجتمع معدني اورانيم ساغند يزد دهم آذرماه ، با حضور نزديك به پنجاه نفر از قاريان و موذنين منتخب از مراكز سازمان انرژي اتمي ايران در مجتمع فرهنگيان يزد برپاشد.

اولین دوره مسابقات سراسری قرائت و اذان سازمان انرژی اتمی ایران به تولیت شرکت امکا- طرح تجهیز ذخایر اروانیم ساغند و با مشارکت امور فرهنگی دفتر سیاه و سفید بر گزار گردید.

در این اختتامیه مسابقه، بولتنی به شرکت کنندگان از سراسر کشور ارایه شد که مطالب خواندنی و جالبی به چشم می خورد از جمله معرفی سازمان انرژی اتمی ایران و همچنین معدن اورانیم ساغند یزد و موضوعات جالب دیگر که مرور می کنیم:

 
معرفي سازمان انرژي اتمي ايران در يك نگاه

  سازمان انرژي اتمي ايران كه مقدمات ايجاد آن از اوايل سال 1353 فراهم گرديده بود، با تصويب قانون «سازمان انرژي اتمي» در تاريخ 1353/4/16 عملا به صورت يك شخصيت حقوقي رسميت يافت. قبل از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، اين سازمان با گسترش سريع و بي‌رويه، عهده‌دار تعهدات سنگين از بابت قراردادهاي بيشمار در نقاط مختلف كشور و در راستاي نصب و راه‌اندازي 23000 مگاوات برق هسته‌اي شده بود. بعد از پيروزي انقلاب اسلامي با تجديد نظر اساسي در كل برنامه‌هاي سازمان و ايجاد تغييرات بنيادي در اهداف و وظايف آن، قدمهاي موثري در جهت كاربرد و استفاده صلح‌آميز از انرژي اتمي در كشور برداشته شده است. اين اقدامات كه از نيمه دوم دهه هفتاد كاملا مشهود بوده است، در جهت دستيابي به خودكفايي نسبي و با توجه به محدوديت‌هاي شديد اعمال شده توسط كشورهاي غربي صورت گرفته است.

 

عناوين مهم راهبردهاي سازمان كه برنامه‌ها و فعاليتهاي آن در اين چهارچوب در حال انجام مي‌باشند، عبارتند از:

توسعه و گسترش علوم و فنون هسته‌اي و ايجاد زيربناي علمي و فني لازم

توسعه كاربرد علوم و فنون هسته‌اي در صنعت، كشاورزي، پزشكي و خدمات

انجام مطالعات و اقدامات لازم براي مكان‌يابي، طراحي، احداث و بهره‌برداري ايمن از نيروگاه‌هاي اتمي به منظور تامين بخشي از برق مورد نياز كشور

تامين بخشي از سوخت مورد نياز برنامه بلندمدت كشور در زمينه بهره‌برداري از 20 هزار مگاوات نيروگاه اتمي و راكتورهاي تحقيقاتي

اعمال كليه تمهيدات ضروري جهت جمع‌آوري، نگهداري، تثبيت و دفع پسمان‌هاي هسته‌اي

حفاظت و كنترل راديولوژيكي مردم و محيط ‌زيست در برابر اشعه مطابق معيارها و ضوابط بين‌المللي

تامين منابع بروز و جامع اطلاعات علمي در زمينه انرژي هسته‌اي

  
برخي از دستاوردهاي مهم سازمان در سالهاي اخير عبارتند از:

پيشرفت قابل ملاحظه در نصب و راه‌اندازي واحد اول نيروگاه اتمي بوشهر

دستيابي به چرخه سوخت هسته‌اي در جهت تامين بخشي از سوخت مورد نياز برنامه توسعه نيروگاههاي كشور

اكتشاف، استخراج معادن اورانيوم و حفر اولين چاه به عمق 370 متر در ساغند يزد

توليد كيك زرد در بندرعباس
ساخت كارخانه‌ توليد غلاف سوخت (ZPP)
ساخت كارخانه تبديل اورانيوم اصفهان (UCF)
بهره‌برداري پروژه آب سنگين اراك

طراحي راكتور تحقيقاتي 40 مگاواتي آب سنگين و شروع عمليات ساخت آن

توليد انواع راديوداروها، راديوايزوتوپ‌ها، ليزرها، ارايه خدمات پرتودهي و ساير محصولات و خدمات در زمينه‌هاي مختلف پزشكي، كشاورزي، صنعتي و خدماتي

 
 
دو خطي پيرامون معدن سنگ آهن چغارت يزد

هرچند کویر از آب محروم است، اما نام این کویر (ساغند) از چشمه ای کم آب، اما بسیار گوارا، گرفته شده است. ساغند در اصل «ساقند» یا «سوقند» به معنای آب شیرین است.

 تلفیق رنگ زرد و سفید - رنگ کویر- بر دشت های مسطح و وسیع غلبه دارد. معدن ساغند با بیش از یک میلیون و صد تن ذخایر تثبیت شده که امروز به بیش از این رقم افزایش یافته است، اولین معدن سنگ اورانیوم با بیشترین ظرفیت تولید در ایران است. فاز اول این معدن در پایان سال ۱۳۸۸ به بهره برداری می رسد.

 
معدن سنگ اورانیوم ساغند

معدن سنگ اورانیوم ساغند در ۱۸5 کیلومتری از فرودگاه یزد در جاده یزد - طبس قرار دارد. كانسار اورانيم ساغند در برنامه هاي پروازهاي اكتشافي در سال 1357 كشف شد و در سال 1360 عمليات اكتشاف مقدماتي و تفصيلي آن توسط سازمان انرژي اتمي ايران شروع گرديد.

اكتشاف مقدماتي تا سال 1369 پايان يافت و پس از آن اكتشاف تفضيلي و مطالعات امكان سنجي و طراحي پايه و تفصيلي تا سال 1375 پايان يافت و هم اكنون كار تجهيز و آماده سازي معدن توسط كارشناسان ايراني در حال اجراست.

 
كوير ساغند

 کویر ساغند با کوه هایی کم ارتفاع، آب و هوایی خشک، کم بارش و خالی از پوشش گیاهی است.۴۰ کیلومتری معدن از مسیری خاکی در سمت راست جاده به روستای کویری و بسیار قدیمی ساغند وارد می شویم ناصر خسرو قبادیانی روزگاری در این روستا اطراق کرده است، روستایی با ۲۰ خانوار. در حدود نیم ساعت در مسیر کناره در جاده ای سنگلاخی که بی شباهت به مسیر مسابقات رالی ماشین سواری در دل کویر نیست، عبور می کنیم. معدن ساغند در دامنه کوهی کم ارتفاع از مجموعه کوه هایی که در این منطقه به کوه های ساغند موسوم است قرار دارد. این معدن در ارتفاع ۱۳۳۴ متری از سطح دریا قرار دارد. ماده معدنی سنگ اورانیوم به مساحت ۱۸۰ کیلومتر مربع است.

"ساغند" در اصطلاح محلی اش "ساقند" یا "سوقند" به معنای آب شیرین در زبان ترکی است; البته این چشمه آنقدر کم آب است که تنها کفاف روستای کوچک ساغند را می دهد. این که چرا "ساقند" را "ساغند" می نویسند، سوالی است که جوابی برای آن نیافتیم.

معدن ساغند در سه فاز به بهره برداری نهایی می رسد که هر مرحله حدود یکسال به طول می انجامد - چنانچه بهر ه برداری از این معدن طبق برنامه تعیین شده پیش رود در پایان سال ۱۳۹۲ سه فاز بهره برداری پایان می پذیرد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا